Controlling w małej firmie
25.03.2015
dr Grzegorz Kulczycki
Business Consultant, Project Manager
Dyrektor ds. Innowacji w SJOS Sp. z o.o.
W warunkach konkurencji globalnej controlling wdrażany jest już nie tylko w średnich i dużych przedsiębiorstwach, ale także w małych, a nawet w mikrofirmach. Controlling to system sterowania wspomagający zarządzanie – z angielskiego „to controll” oznacza sterować, mieć pod kontrolą. Pełni on także rolę systemu wczesnego ostrzegania i informowania kierownictwa. Zanim jednak controlling stanie się naturalnie stosowaną i utrwaloną w kulturze organizacyjnej koncepcją zarządzania, powinien być przez kilka lat, ewolucyjnie i konsekwentnie wdrażany oraz doskonalony.
Warto więc rozpocząć wdrażanie controllingowej koncepcji zarządzania już w fazie małej firmy, aby sukcesywnie poprawiać efektywność i uczyć się lepszego wyznaczania oraz osiągania celów biznesowych.
Zacznijmy jednak od definicji Zarządzania (ang. Management), która w najbardziej podstawowej i powszechnie znanej formule oznacza umiejętność systematycznego realizowania 4-rech funkcji dla osiągania celów strategicznych firmy.
Analizując angielskie nazwy funkcji Zarządzania zauważyć można, że: Kontrolowanie to nie jest Controlling! Czym więc jest Controlling? W których funkcjach najbardziej wspomaga Zarządzanie?
Aby znaleźć odpowiedź na powyższe pytania, należy przypomnieć sobie, że najtrudniejsza w Zarządzaniu jest funkcja Planowania, ze względu na nieprzewidywalność lub bardzo trudną przewidywalność przyszłości. Mówi się, że papier lub Excel przyjmą każdy plan, ale jak efektywnie planować zadania w firmie, aby na etapie kontroli można było powiedzieć, że cele strategiczne zostały wyznaczone i zrealizowane zgodnie z oczekiwaniami? Pomaga w tym znana metoda SMART – cele:
Sformułowane – Mierzalne – Ambitne – Realistyczne – Terminowe.
Praktyczna realizacja metody SMART odbywa się także dzięki controllingowemu wsparciu funkcji Planowania i Kontrolowania oraz typowo controllingowej – dodatkowej funkcji – Raportowania. Dlatego też Controlling jest nazywany Systemem Informowania Kierownictwa (SIK) lub Management Information System (ang. MIS).
Wdrożenie Controllingu wymaga często wcześniejszego przygotowania organizacji, a najczęściej zmiany trzeba przeprowadzić w obszarach:
Jak z tej wiedzy controllingowej może skorzystać mała firma, która jest dopiero w fazie rozruchu (ang. start up) lub w fazie zalążkowej (ang. seed)?
Przede wszystkim chodzi o wprowadzanie w firmie konsekwentnych i systematycznie realizowanych etapów postępowania controllingowego:
Postarajcie się stosować poniższe zasady:
Zasada nr 1: W miarę możliwości pracujcie zespołowo, z zaangażowaniem kluczowych osób do poszczególnych etapów postępowania controllingowego.
Zasada nr 2: Etapy a) i b) realizujcie co 2-5 lat, w zależności od zmienności otoczenia. Etapy c) i d) realizujcie przynajmniej raz w roku. Etapy e) f) g) – min. co miesiąc.
Zasada nr 3: Konsekwentnie stosujcie styl kierowania sprzyjający Zarządzaniu przez Cele i Delegowaniu Uprawnień, aż z czasem organizacja osiągnie wysoki poziom efektywności zarządzania, który utrwali się w kulturze organizacyjnej firmy.
Poniższa tabela przedstawia relację pomiędzy funkcjami zarządzania a przykładowymi funkcjami organicznymi w firmie. Jest to opracowanie autora, na podstawie doświadczeń praktycznych, zgromadzonych podczas wdrażania controllingu w przedsiębiorstwach różnych branż.
W zależności od branży, sektora, a nawet segmentu rynku różny może być zestaw Kluczowych Czynników Sukcesu, które zgodnie z metodą PARETO w największym stopniu mogą przyczynić się do rynkowego powodzenia działań firmy. W powyższej tabeli szczególne wsparcie controllingowe jest udzielane pięciu obszarom funkcjonalnym: zaopatrzeniu, produkcji, sprzedaży, kadrom i finansom.
Oczywiście, każda firma powinna indywidualnie wyodrębnić zestaw Kluczowych Procesów lub Kluczowych Funkcji, dla których zostaną opracowane bardziej szczegółowe narzędzia controllingowe oraz KPI, natomiast dla pozostałych obszarów controlling strategiczny i controlling operacyjny będą realizowane na wyższym poziomie ogólności (zagregowania).
W kolejnym artykule autor spróbuje odpowiedzieć na pytanie: Jak efektywnie wyznaczać Kluczowe Czynniki Sukcesu, które wprost wskazują na Kluczowe Procesy lub Funkcje wymagające wspomagania controllingowego w firmie?