Wprowadzenie do innowacyjnści
19.12.2012
Wprowadzenie do innowacyjności
(dr inż. Adam Świda)
Innowacyjność i innowacja są pojęciami złożonymi. Najczęściej przyjmuje się, że innowacyjność jest cechą podmiotów gospodarczych lub gospodarek, oznaczającą zdolność do tworzenia i wdrażania innowacji, jak również ich absorpcji, wiążącą się z aktywnym zaangażowaniem się w procesy innowacyjne i podejmowanie działań w tym kierunku. Innowacyjność oznacza również zaangażowanie w zdobywanie zasobów i umiejętności niezbędnych do uczestniczenia w tych procesach[1].
Tradycyjne rozumienie innowacji jest ściśle związane z przedsiębiorstwem. Za klasyczną należy uznać definicję, sformułowaną na początku XX wieku, przez J. Schumpetera [Lichtarski, 2003]. Według niego innowacja to proces charakteryzowany przez „...nieciągłe przeprowadzanie nowych kombinacji w pięciu następujących przypadkach:
W ujęciu Schumpetera przedmiotem innowacji jest zarówno produkt, proces produkcyjny, jak i organizacja. Najbardziej charakterystyczną cechą innowacji jest dokonywanie zmian; Schumpeter stosuje tu słowo „nowy”. Za innowację uznaje on tylko rozwiązanie swoistego zadania przez wprowadzenie nie wypróbowanej jeszcze metody lub praktyki.
W świetle tej definicji funkcjonowanie Wrocławskiego Parku Przemysłowego odpowiada sytuacji nr 5. Organizacja i powołanie parku przemysłowego na terenach postindustrialnych już stanowi nową organizację przemysłu – nieznaną wcześniej na tym terenie.
W ostatnich latach zaobserwować można dynamiczny wzrost zainteresowania zjawiskiem innowacyjności. Innowacyjność od zawsze była „orężem” walki konkurencyjnej. W obecnych czasach jednak zjawisko to przybrało na intensywności. Miarą empiryczną tego procesu może być skracający się cykl życia produktów z ze szczególnym uwzględnieniem okresu od powstania nowego produktu do jego pojawienia się na rynku (rys. nr 1).
Rys.1. Okres innowacji niektórych wynalazków i odkryć
Źródło: [Kramer. 1978]
Za wszystkimi tymi zjawiskami kryje się i innowacyjność. Nie dziwi zatem, że ta dziedzina cieszy się w ostatnich latach niesłabnącym zainteresowaniem ze strony świata nauki. Wyrazem tego może być liczba artykułów naukowych zawierających w tytule słowo „innowacja”. Na rys. 2 pokazano systematycznych ich wzrost. Największy ich udział przypada na ostatnie lata..
Rys. 2. Artykuły naukowe z występującą w tytule innowacją.
Źródło: The Oxford Handbook of innovations 2005
Innowacyjność może być rozpatrywana na różnych poziomach. Przykładowo może to być poziom:
Najbardziej dotychczas „eksploatowanym” poziomem innowacyjności był poziom przedsiębiorstw i uczelni. Tam bowiem upatrywano źródeł innowacyjności i możliwości ich zastosowania. Poziom krajowy służył raczej do statystycznych zestawień o charakterze makroekonomicznym z uwzględnieniem odpowiednich kryteriów i miar[2]. W ostatnich latach na znaczeniu zyskuje region. Jest to zgodne z polityką Unii Europejskiej, która to w ostatnich latach podniosła znaczenie konkurencji w układzie regionalnym.
Zdaniem autora jest to korzystne, bowiem kraje Unii Europejskiej są wewnętrznie zróżnicowane, zatem makroekonomiczne zestawienia odnośnie innowacyjności poszczególnych krajów czasami są niemiarodajne. Dlatego innowacyjność i konkurencyjność w skali regionu lepiej odzwierciedla tą problematykę. Sytuacja ta przypomina „awans” strategii konkurencyjnych z poziomu przedsiębiorstw na poziom jednostek samorządu terytorialnego. W przeszłości strategie dotyczyły przedsiębiorstw i organizacji. Obecnie strategie rozwoju jednostek samorządowych, czy regionów wpisały się na stałe do obszaru zarządzania.
Literatura:
[1] Innowacje i transfer technologii. Słownik pojęć, PARP, Warszawa 2005, s. 75.
[2] Przykładowo dokument: Poland in the European Union 2007